lørdag den 9. november 2013

Ost, ost mere ost!

Ost er et fantastisk produkt og det findes i så mange variationer, smage, former, størrelser....og fedt procenter. 
Jeg har altid været lidt "jeg vil hellere vælge en fuldfed ost og få den rigtige smag - og så bare spise lidt mindre, end at købe en ost med mindre fedt i". Men efter at har arbejdet i "Lynhjems efterfølger" - en helt fantastisk ost og delikatesse butik, har jeg fået åbnet øjnene for også de mere fedt fattige oste. 
Det er altså mulig at få fedtfattige oste der stadig smager af ost, og som ikke har en konsistens tilsvarende et viskelæder. 
Hos Lynhjems efterfølger kan ostene også fås i flere lagringer, med eller uden kommen - og i den størrelse der passer ens hverdag.

Så til jer der gerne vil have en rigtig god ost til morgenbordet, frokosten eller aften hyggen, vil jeg anbefale at kigge forbi butikken. Det er en fornøjelse og en dejlig oplevelse.


Velbekomme!




Ost 6 %  - 1 ProPoints / port. 

Ingredienser
[1 portion]

25 g Lagret Holger - Danbo (6 %)



Antallet af ProPoints er min egen "vurdering" som jeg selv bruger, da jeg ikke kan finde en ost på 6 % i guiden. ProPointsen er beregnet med udgangspunkt i ProPoints guiden. Her har jeg set på hvordan ProPoints bliver fordelt for de forskellige fedtprocenter af skæreoste og derfra vurderet at en 6 % ost må indholde det færre ProPoints. 

Dette er selvfølgelig MIN vurdering af ProPoints fordelingen. Vil man være på den sikre side, kan man benytte det antal ProPoints som kan findes i ProPoints guiden til en skæreost med så lidt fedt som mulig (den der er tættest på).


"Tips og triks" 
[Husk at tælle ProPoints for eventuelle ændringer i retten]

* Prøv andre oste - der findes både skimmel oste og gedeoste mm med lavere fedtprocent.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar